Jak smacznie i zdrowo zaplanować swoją dietę?

jedzenie, porady, zdrowie

zdrowa dieta

Każdy bez względu na wiek pragnie wyglądać pięknie i zdrowo. Dobrze zbilansowana dieta zapewnia organizmowi odpowiednią ilość składników odżywczych i witamin, co ma duży wpływ na stan naszej skóry, włosów oraz samopoczucie.

W Internecie można znaleźć wiele cudownych diet, które gwarantują szybkie efekty. Tak naprawdę nie istnieje jeden uniwersalny schemat żywienia pasujący do każdej osoby. To jaką dietę wybierzemy zależy przede wszystkim od naszego stanu zdrowia i celu jaki chcemy osiągnąć. Spraw, aby zdrowe odżywianie stało się Twoim stylem życia.

Przykładowe rodzaje diet

terapeutyczne (np. niskosodowa dla osób mających problem z nadciśnieniem tętniczym lub nietolerujących laktozę),

odchudzające (dla osób zmagających się  z nadwagą),

lekkostrawne (dla osób mających problem z układem pokarmowym),

wegańskie (dla osób nie jedzących mięsa),

wysokobiałkowe (dla osób pragnących rozbudować masę mięśniową),

oczyszczające (dla osób chcących pozbyć się toksyn z organizmu).

Smaczna i zdrowa dieta – na co zwrócić uwagę

Moda na zdrowe odżywianie towarzyszy nam już od wielu, wielu lat. Dietetycy opierając się na swojej wiedzy i doświadczeniu, przeprowadzając niezliczona ilość testów, ustalili najważniejsze zasady jakimi trzeba się kierować, aby spożywane posiłki przynosiły jak najwięcej korzyści dla naszego organizmu.

Najczęściej polecane są diety składające się z 5 posiłków (pierwsze śniadanie, drugie śniadanie, obiad, podwieczorek i kolacja). Najlepiej spożywać je w regularnych odstępach czasowych, co 3 godziny. Organizm otrzymując systematycznie niewielkie ilości kalorii nie ma potrzeby odkładać ich w postaci tkanki tłuszczowej. Pozwala również uniknąć nieprzyjemnego uczucia głodu. Pierwsze cztery posiłki powinny być źródłem węglowodanów, białka i tłuszczów, a ostatni głównie białka.

smaczna dieta

Pierwsze śniadanie

Jest to najważniejszy posiłek w ciągu dnia. Odpowiednio zbilansowane śniadanie jest kluczem do prawidłowej wagi i zdrowia. Ma duży wpływ na nasze samopoczucie i energię pozyskaną na cały dzień. Wiele osób rezygnuje ze śniadania tłumacząc się brakiem czasu lub apetytu. Jest to ogromny błąd. W godzinach porannych organizm wydziela dużą ilość soków trawiennych i gdy nie dostarczone zostanie odpowiednia ilość pokarmu wtedy może dojść do wystąpienia stanów zapalnych w żołądku, uszkodzenia błony śluzowej czy wrzodów. Śniadanie najlepiej zjeść do godziny po przebudzeniu. Powinno składać się głównie z łatwo przyswajalnych węglowodanów.

Drugie śniadanie

Na drugie śniadanie warto wybrać pełnowartościowe produkty, owoce cytrusowe, surowe warzywa produkty mleczne. Jest to uzupełnienie śniadania, które pozwoli nam dotrwać do obiadu bez uczucia głodu i spadku energii.

Obiad

Dobrze zbilansowany obiad powinien zawierać dużo warzyw bogatych w błonnik. Poprawi to nasze trawienie i pracę układu pokarmowego bez uczucia senności i ciężkości. Wybierajmy produkty świeże. Warto w miarę możliwości zastępować tłuszcze pochodzenia zwierzęcego roślinnymi. Na stronie fajnegotowanie.pl znajdziecie ciekawe pomysły na obiad.

Podwieczorek

Podwieczorek powinien być formą niewielkiej, niskokalorycznej przekąski pozwalającej zaspokoić pojawiający się głód. Zaleca się spożywać podobne produkty jak podczas drugiego śniadania.

Kolacja

Zdrowa kolacja powinna składać się z warzyw, mięsa, ryb, pieczywa, kaszy, ryżu, pełnoziarnistego makaronu. Ważne jest aby była lekka, ale również sycąca. Unikajmy tłustych produktów i słodyczy, które mogą doprowadzić do problemów z zaśnięciem. Ostatni posiłek powinien być spożyty minimum 2-3 godziny przed snem.

 

Bez względu na to jaką dietę wybierzemy bardzo ważnym elementem, o którym często zapominamy jest prawidłowe nawodnienie organizmu. Regularne picie odpowiedniej ilości wody przyśpiesza przemianę materii, poprawia pracę układu pokarmowego oraz oczyszcza organizm. Pamiętajmy również aby zachować umiar w używaniu soli.

Polecane kategorie:

Anatomia
anatomia


Kosmos
kosmos


Ssaki
ssaki


Owoce
owoce

Tłumacz polsko-holenderski

Tłumacz polsko-holenderski

Z każdym kolejnym rokiem coraz więcej Polaków decyduje się na wyjazd za granicę w poszukiwaniu szansy na lepsze życie. Często wybieranym kierunkiem jest Holandia, która kusi dużo wyższymi zarobkami niż można otrzymać w Polsce. Przenosiny do nowego kraju na stałe wiążą się z wieloma urzędowymi sprawami. Aby mieć pewność, że wszystkie formalności zostały wykonane prawidłowo, potrzebny jest doświadczony tłumacz polsko holenderski.

Pierogi ciekawostki

Pierogi ciekawostki

W których krajach pierogi są najbardziej popularne? Z czego robi się farsz na pierogi? Z czego zrobiony jest farsz pierogów ruskich?

Jak zostać grafikiem komputerowym?

Jak zostać grafikiem komputerowym?

Jeśli zastanawiasz się intensywnie nad rozpoczęciem kariery grafika komputerowego, z pewnością przychodzi Ci do głowy wiele pytań. Chciałbyś przede wszystkim dowiedzieć się, jak zostać grafikiem komputerowym i ile Ci to zajmie czasu. Oprócz tego, ciekawi Cię, co robi grafik komputerowy w swojej codziennej pracy i jakie są podstawowe umiejętności, które musi opanować.
Na wszystkie te pytania odpowiemy w tym artykule!

Zbiorniki na wodę – zbieranie i wykorzystywanie deszczówki

Zbiorniki na wodę – zbieranie i wykorzystywanie deszczówki

W Polsce ponad 95% słodkiej wody pochodzi z opadów atmosferycznych dlatego najlepszym sposobem na ograniczenie jej zużycia jest zbieranie deszczówki. To nie tylko wspieranie środowiska naturalnego, ale również świetny sposób na obniżenie rachunków. Sprawdź dlaczego warto zbierać wodę deszczową i jak ją wykorzystać oraz jakie są rodzaje zbiorników wodnych.