Odpowiedzialna reklama hazardu w internecie

marketing, porady

Hazard przez internet to obecnie jedna z najszybciej rozwijających się branż na świecie. Napędzana przez innowacyjnych twórców oprogramowania, którzy dostarczają najwyższej jakości gier hazardowych online, nie wykazuje żadnych oznak spowolnienia, a wręcz przeciwnie — z roku na rok notuje progres. Szacuje się, że rynek gier hazardowych online do 2025 roku zaliczy blisko 10-procentowy wzrost. Oprócz ogromnych zysków i tętniącego życiem rynku branża ta ma jednak drugą stronę medalu, bo wzbudza niemało kontrowersji. Wiąże się bowiem z takimi poważnymi i przykrymi problemami, jak uzależnienia, bankructwa czy oszustwa. W związku z tym hazard online i gry na pieniadze w internecie podlegają wielu restrykcjom prawnym i to nie tylko pod względem stricte rozgrywki, ale też w kwestii reklamy. W jaki sposób sektor gier hazardowych online jest regulowany pod względem możliwości reklamowania się i z jakimi ograniczeniami musi się mierzyć? To pytanie, na które spróbujemy dziś znaleźć odpowiedź.

Czy w Polsce można reklamować gry hazardowe?

Publiczna reklama kasyn i gier hazardowych na terenie Unii Europejskiej jest zależna od prawa hazardowego w danym kraju, a także od europejskiego kodeksu praktyk reklamowych dla branży hazardowej wydanego w 2020 roku przez European Gaming and Betting Association (EGBA). Kodeks ten miał na celu zwiększenie ochrony młodych, niepełnoletnich osób przed konsekwencjami hazardu. Treść kodeksu wprowadza podstawowe standardy dotyczące treści reklamowych w branży hazardowej i wyraźnie stwierdza, co w takiej reklamie można zawrzeć, a czego należy unikać. Ma on charakter ogólnoeuropejski zatem stosować się do niego muszą wszyscy członkowie organizacji EGBA, którzy funkcjonują na terenie UE.
W Polsce ograniczenia co do reklamy kasyn online są niebywale rygorystyczne, przez co są jednymi z najsurowszych w Europie. Kompletnym zakazem objęta jest publiczne reklamowanie i promowanie wszelkich gier losowych, czyli gier cylindrycznych, automatów, gry w kości czy gier karcianych. Reklama w naszym kraju jest na tyle ograniczona, że według przepisów zakazane jest nawet reklamowanie i wyświetlanie symboli, które przypominają gry hazardowe. W publicznej reklamie nie może się zatem pojawić taki symbol jak np. koło ruletki. Zabronione jest również publiczne prezentowanie jakichkolwiek gier hazardowych i opisywania zasady ich działania czy przedstawianie możliwości, pod względem dostępnych funkcji.
Przepisy są zdecydowanie łagodniejsze w stosunku do gier liczbowych i loterii, które są pod skrzydłami państwowych operatorów i operatorów prywatnych z odpowiednim zezwoleniem. Przykładowo Bingo może być reklamowane bez większych przeszkód. Nowelizacja ustawy hazardowej z 2017 roku poluzowała też restrykcje względem reklamy zakładów bukmacherskich, bo te zyskały możliwość reklamowania się nawet w telewizji. Co prawda jedynie w porze nocnej, w godzinach od 22 do 6, ale to i tak duży ogromny krok naprzód względem kasyn online, których możliwości marketingowe są wręcz zerowe.

Odpowiedzialny marketing w branży kasyn online

Kasyna mają jednak pewne możliwości marketingowe. Co prawda trudno to nazwać pełnoprawną reklamą na szeroką skalę, ale zarówno kasyna online, jak i stacjonarne, mogą robić „marketing” w obrębie swojej strony internetowej tudzież lokalu. Przykładowo kasyno stacjonarne może w swoim lokalu posiadać logo na drzwiach, czy też baner reklamowy z konkretną grą umieszczony na ścianie w środku lokalu. Zgodnie z polskim prawem, tego typu reklama jest jednak możliwa wyłącznie w licencjonowanych kasynach, które działają na rynku w pełni legalnie.
Taka reklama, mimo że jej zakres odbiorców jest niewielki, również podlega rygorystycznym regulacjom, które należy przestrzegać. Rzeczą oczywistą jest, że reklama nie może być skierowana do osób poniżej 18 roku życia — jest to nielegalne. Musi dostarczać jasnych informacji na temat operatora kasyna czy też gry. Reklama musi być także społecznie odpowiedzialna i nie może bezpośrednio zachęcać do gry. Według kodeksu stworzonego przez EGBA marketing marek hazardowych powinien być wolny m.in. od:

  • twierdzeń, że hazard nie niesie ryzyka strat finansowych;
  • promowania zachowań, które mogą prowadzić do problemów finansowych;
  • podawania fałszywych danych o prawdopodobieństwie wygranej;
  • sugerowania, że umiejętności mogą wpłynąć na wynik gier losowych;
  • promowania hazardu jako alternatywy regularnej pracy i sposobu na rozwiązanie problemów finansowych;
  • treści, które wzywają do działania takie jak np. „nie masz nic do stracenia”, „nie czekaj i zakręć bębnami już dziś” czy „wygrana czeka za rogiem”.

To oczywiście nie koniec ograniczeń, bo jest ich zdecydowanie więcej. Przykładowo reklama nie może również w żaden sposób sugerować, że gra i wygrana w kasynie może podnieść status społeczny i zwiększyć samoocenę gracza. Reklama musi zatem przedstawiać suche fakty — bez koloryzowania, wyolbrzymiania i dwuznaczności.

Kara za złamanie zakazu reklamowania hazardu

Reklamowanie kasyna i gier hazardowych poza obszarem, w którym jest to zgodne z prawem i czerpanie jakichkolwiek zysków z tego typu reklamy, grozi przykrymi konsekwencjami. Jest to traktowane jako przestępstwo skarbowe i grozi karą grzywny. Według kodeksu karno-skarbowego i zawartego w nim art. 110a. o nielegalnej reklamie gier lub zakładów, kara ta może wynieść do 720 stawek dziennych, gdzie jedna stawka jest wyliczana indywidualnie przez sąd. Stosowanie nielegalnej reklamy może również grozić cofnięciem licencji na działalność hazardową.

materiał zewnętrzny

Anatomia
anatomia


Kosmos
kosmos


Ssaki
ssaki


Owoce
owoce

Jak stworzyć efektowną przestrzeń z płytkami wielkoformatowymi?

Jak stworzyć efektowną przestrzeń z płytkami wielkoformatowymi?

Duże płytki wielkoformatowe podbijają świat aranżacji wnętrz. Świetnie wpisują się w nowoczesne aranżacje, stanowiąc eleganckie tło dla wystrojów minimalistycznych, modernistycznych, klasycznych czy nawet utrzymywanych w stylu glamour. Do wyboru są nie tylko płytki wielkoformatowe na podłogę, ale także i na ściany albo blaty, by móc wykorzystać je niemalże w każdej przestrzeni.

Kiedy warto kupić złoto?

Kiedy warto kupić złoto?

W obecnych czasach, gdy stabilność rynków finansowych często jest podważana, coraz więcej osób zastanawia się nad alternatywnymi formami inwestycji. Wśród wielu możliwości, złoto od dawna uchodzi za jedną z najbardziej stabilnych i poszukiwanych opcji inwestycyjnych. Jednakże, pytanie pozostaje otwarte: kiedy jest właściwy moment, aby zainwestować w ten cenny metal?

Wybierasz szkołę językową? Na to zwróć uwagę!

Wybierasz szkołę językową? Na to zwróć uwagę!

Znajomość języków obcych jest bardzo ważna. Nie tylko możesz dzięki niej znaleźć lepszą pracę, ale również wakacyjny wyjazd za granicę będzie przyjemniejszy. Jak wybrać szkołę językową, aby nauka była łatwa, przyjemna i przede wszystkim – skuteczna?

Nauka francuskiego: 5 skutecznych metod na opanowanie języka francuskiego

Nauka francuskiego: 5 skutecznych metod na opanowanie języka francuskiego

Jeśli zastanawiasz się nad nauką języka francuskiego, to koniecznie przeczytaj nasz artykuł! Proces opanowania nowego języka może wydawać się długi i żmudny. Jednak możesz zastosować sprawdzone sposoby, które przyspieszą naukę i uczynią ją bardziej przyjemną. Oto 5 skutecznych metod na opanowanie języka francuskiego!