Dobre praktyki w stacjonarnym sklepie odzieżowym

odzież, porady, praca, wystrój wnętrz

sklep odzieżowy

Biorąc pod uwagę historię handlu, projektowanie wnętrz sklepowych jest stosunkowo młodą praktyką. Wyewoluowało wraz z rozwojem marketingu, kiedy producenci i sprzedawcy zrozumieli, że samo stworzenie produktu zaspokajającego podstawowe potrzeby nabywcy może nie wystarczyć, by w dobie rosnącej konkurencji oczarować konsumenta. Podaż zaczęła przewyższać popyt, produkty, usługi, a w końcu także miejsca ich oferowania zaczęły bić się o uwagę klienta. Tak powstał współczesny merchandising, zwany sztuką ekspozycji towaru, a w szerszym ujęciu całej przestrzeni handlowej. Co szczególnego ma do zaoferowania odzieżowym sklepom stacjonarnym?

Piękni od frontu

Projektowanie wnętrz sklepowych trzeba rozpocząć już od miejsca, w którym klient stawia pierwszy krok na ścieżce zakupowej – a więc od witryny. Według szacunków, konsument ma z nią kontakt średnio przez 3 do 7 sekund. To niewiele czasu, by przykuć jego uwagę. Dlatego na tak zwanej „wystawie” muszą znaleźć się najlepsze produkty lub te, które są wysoko przecenione (z wysokością przecen nie można jednak przesadzać – te powyżej 60-70% wzbudzają w klientach podejrzliwość). Merchandising podpowiada nam ponadto, że ekspozycja ubrań na witrynie powinna zmieniać się mniej więcej co dwa tygodnie (szansa na zadziałanie efektu nowości).

Kolejnym elementem atrakcyjnego „frontu” sklepu jest strefa wejścia. Jeśli zachęciliśmy klienta, by w ogóle wszedł do środka, to już sporo – ale do zakupu wciąż daleko. Wpierw następuje weryfikacja tego, co było widziane na wystawie. W następnej chwili klient decyduje, czy odpowiada to jego gustom i potrzebom, a co za tym idzie – czy jest sens wejść dalej i rozejrzeć się po sklepie. Dlatego też projektowanie wnętrz sklepowych w strefie wejścia zakłada istnienie wielu „zachęcaczy” w postaci nowości, rabatów, bestsellerów lub produktów wysokomarżowych.

Przestrzeń dobrze zaaranżowana

Na nic jednak nie zdadzą się sztuczki przy witrynie, jeśli wewnątrz klient poczuje się zagubiony. Dlatego przestrzeń sklepu musi zostać tak zorganizowana, by każdy poszukujący konkretnego produktu czuł się w niej możliwie jak najbardziej komfortowo. Ustawienie mebli tak, by łatwo było między nimi przejść, atrakcyjna, przejrzysta i logiczna ekspozycja towaru, wydzielone strefy odpoczynku, duże przymierzalnie, półki na wysokości oczu klienta – to jedne z podstawowych cech skutecznego merchandisingu.

Uwiedź zmysłami

Marketingowcy już od dawna wiedzą, że działanie na większa liczbę zmysłów odbiorcy zwiększa szanse na sprzedaż. Dlatego dziś już nie tylko eksperymentuje się ze światłem (dobre doświetlenie całej oferty, ale najbardziej tej wysokomarżowej, stosowanie barwy światła wzmacniającej atrakcyjność poszczególnych kolorów), ale także z muzyką (dobrana do charakteru marki sklepu i jej asortymentu, zachęcająca do pozostania w sklepie), a nawet zapachem (tzw. aromamarketing). Możliwości jest wiele, ale trzeba pamiętać, że wszystkie te działania muszą być ze sobą spójne.

Widoczność przy finalizacji

A co mówi nam profesjonalne projektowanie wnętrz sklepowych na etapie finalizowania zakupu? Kiedy klient ma już w dłoni produkt, którym jest zainteresowany, trzeba zadbać o to, by nic nie rozproszyło go i nie zniechęciło do kupna. Dlatego przymierzalnie i kasy muszą być dobrze widoczne, atrakcyjnie urządzone i zawierać wszystkie elementy pozwalające wygodnie przymierzyć i nabyć towar. Merchandising zachęca również do umieszczania w pobliżu kas drobnych produktów impulsowych.

Anatomia

anatomia


Kosmos

kosmos


Ssaki

ssaki


Owoce

owoce

Jak stworzyć efektowną przestrzeń z płytkami wielkoformatowymi?

Jak stworzyć efektowną przestrzeń z płytkami wielkoformatowymi?

Duże płytki wielkoformatowe podbijają świat aranżacji wnętrz. Świetnie wpisują się w nowoczesne aranżacje, stanowiąc eleganckie tło dla wystrojów minimalistycznych, modernistycznych, klasycznych czy nawet utrzymywanych w stylu glamour. Do wyboru są nie tylko płytki wielkoformatowe na podłogę, ale także i na ściany albo blaty, by móc wykorzystać je niemalże w każdej przestrzeni.

Kiedy warto kupić złoto?

Kiedy warto kupić złoto?

W obecnych czasach, gdy stabilność rynków finansowych często jest podważana, coraz więcej osób zastanawia się nad alternatywnymi formami inwestycji. Wśród wielu możliwości, złoto od dawna uchodzi za jedną z najbardziej stabilnych i poszukiwanych opcji inwestycyjnych. Jednakże, pytanie pozostaje otwarte: kiedy jest właściwy moment, aby zainwestować w ten cenny metal?

Wybierasz szkołę językową? Na to zwróć uwagę!

Wybierasz szkołę językową? Na to zwróć uwagę!

Znajomość języków obcych jest bardzo ważna. Nie tylko możesz dzięki niej znaleźć lepszą pracę, ale również wakacyjny wyjazd za granicę będzie przyjemniejszy. Jak wybrać szkołę językową, aby nauka była łatwa, przyjemna i przede wszystkim – skuteczna?

Nauka francuskiego: 5 skutecznych metod na opanowanie języka francuskiego

Nauka francuskiego: 5 skutecznych metod na opanowanie języka francuskiego

Jeśli zastanawiasz się nad nauką języka francuskiego, to koniecznie przeczytaj nasz artykuł! Proces opanowania nowego języka może wydawać się długi i żmudny. Jednak możesz zastosować sprawdzone sposoby, które przyspieszą naukę i uczynią ją bardziej przyjemną. Oto 5 skutecznych metod na opanowanie języka francuskiego!