Dobre praktyki w stacjonarnym sklepie odzieżowym

Biorąc pod uwagę historię handlu, projektowanie wnętrz sklepowych jest stosunkowo młodą praktyką. Wyewoluowało wraz z rozwojem marketingu, kiedy producenci i sprzedawcy zrozumieli, że samo stworzenie produktu zaspokajającego podstawowe potrzeby nabywcy może nie wystarczyć, by w dobie rosnącej konkurencji oczarować konsumenta. Podaż zaczęła przewyższać popyt, produkty, usługi, a w końcu także miejsca ich oferowania zaczęły bić się o uwagę klienta. Tak powstał współczesny merchandising, zwany sztuką ekspozycji towaru, a w szerszym ujęciu całej przestrzeni handlowej. Co szczególnego ma do zaoferowania odzieżowym sklepom stacjonarnym?
Piękni od frontu
Projektowanie wnętrz sklepowych trzeba rozpocząć już od miejsca, w którym klient stawia pierwszy krok na ścieżce zakupowej – a więc od witryny. Według szacunków, konsument ma z nią kontakt średnio przez 3 do 7 sekund. To niewiele czasu, by przykuć jego uwagę. Dlatego na tak zwanej „wystawie” muszą znaleźć się najlepsze produkty lub te, które są wysoko przecenione (z wysokością przecen nie można jednak przesadzać – te powyżej 60-70% wzbudzają w klientach podejrzliwość). Merchandising podpowiada nam ponadto, że ekspozycja ubrań na witrynie powinna zmieniać się mniej więcej co dwa tygodnie (szansa na zadziałanie efektu nowości).
Kolejnym elementem atrakcyjnego „frontu” sklepu jest strefa wejścia. Jeśli zachęciliśmy klienta, by w ogóle wszedł do środka, to już sporo – ale do zakupu wciąż daleko. Wpierw następuje weryfikacja tego, co było widziane na wystawie. W następnej chwili klient decyduje, czy odpowiada to jego gustom i potrzebom, a co za tym idzie – czy jest sens wejść dalej i rozejrzeć się po sklepie. Dlatego też projektowanie wnętrz sklepowych w strefie wejścia zakłada istnienie wielu „zachęcaczy” w postaci nowości, rabatów, bestsellerów lub produktów wysokomarżowych.
Przestrzeń dobrze zaaranżowana
Na nic jednak nie zdadzą się sztuczki przy witrynie, jeśli wewnątrz klient poczuje się zagubiony. Dlatego przestrzeń sklepu musi zostać tak zorganizowana, by każdy poszukujący konkretnego produktu czuł się w niej możliwie jak najbardziej komfortowo. Ustawienie mebli tak, by łatwo było między nimi przejść, atrakcyjna, przejrzysta i logiczna ekspozycja towaru, wydzielone strefy odpoczynku, duże przymierzalnie, półki na wysokości oczu klienta – to jedne z podstawowych cech skutecznego merchandisingu.
Uwiedź zmysłami
Marketingowcy już od dawna wiedzą, że działanie na większa liczbę zmysłów odbiorcy zwiększa szanse na sprzedaż. Dlatego dziś już nie tylko eksperymentuje się ze światłem (dobre doświetlenie całej oferty, ale najbardziej tej wysokomarżowej, stosowanie barwy światła wzmacniającej atrakcyjność poszczególnych kolorów), ale także z muzyką (dobrana do charakteru marki sklepu i jej asortymentu, zachęcająca do pozostania w sklepie), a nawet zapachem (tzw. aromamarketing). Możliwości jest wiele, ale trzeba pamiętać, że wszystkie te działania muszą być ze sobą spójne.
Widoczność przy finalizacji
A co mówi nam profesjonalne projektowanie wnętrz sklepowych na etapie finalizowania zakupu? Kiedy klient ma już w dłoni produkt, którym jest zainteresowany, trzeba zadbać o to, by nic nie rozproszyło go i nie zniechęciło do kupna. Dlatego przymierzalnie i kasy muszą być dobrze widoczne, atrakcyjnie urządzone i zawierać wszystkie elementy pozwalające wygodnie przymierzyć i nabyć towar. Merchandising zachęca również do umieszczania w pobliżu kas drobnych produktów impulsowych.
Wybieg dla psów – jakie musi mieć elementy?
Coraz więcej miast i osiedli w Polsce decyduje się na stworzenie specjalnych wybiegów dla psów. To miejsca, gdzie czworonogi mogą swobodnie się wybiegać, pobawić, a także socjalizować z innymi psami. Jednak aby wybieg spełniał swoją funkcję i był bezpieczny, powinien być odpowiednio zaprojektowany. Jakie elementy powinien zawierać idealny wybieg dla psów? Sprawdźmy!
Jakie korzyści przynosi automatyczna kalibracja w nowoczesnych drukarkach 3D?
Odkryj, jak automatyczna kalibracja usprawnia funkcjonowanie drukarek 3D, zwiększając precyzję i oszczędzając czas zarówno dla profesjonalistów, jak i hobbystów.
Serwis Land Rovera po zimie. Czas na wiosenne porządki w Twoim aucie!
Zima to wymagający okres dla każdego samochodu, a już zwłaszcza dla pojazdów terenowych, takich jak Land Rover. Śnieg, sól drogowa, wilgoć i niskie temperatury mogą negatywnie wpłynąć na stan techniczny auta. Wraz z nadejściem wiosny warto dokładnie sprawdzić pojazd i przeprowadzić niezbędne czynności serwisowe, aby uniknąć awarii i cieszyć się pełną sprawnością samochodu w cieplejszych miesiącach.
Kantar: Nie tylko ozdoba, ale i niezbędny element wyposażenia konia.
Kantar to jeden z podstawowych elementów wyposażenia każdego konia. Choć nie pełni funkcji służącej do jazdy, jak ogłowie czy siodło, jego znaczenie jest nie do przecenienia. Wiele początkujących osób, może traktować kantar wyłącznie jako ozdobny gadżet, tymczasem jest to rzecz, która ma bardzo praktyczne zastosowanie i jest niezbędne w codziennej obsłudze konia.